3 důvody, kvůli kterým vám vaši zaměstnanci utečou

Zeptali jsme se zaměstnanců, co je ve firmách nejvíc pálí. Budete se divit.

Věříme, že se snažíte o to, abyste byli co nejlepším zaměstnavatelem. A jistě i víte, že k tomu už dnes nestačí dobrá mzda, benefity a pohodlná židle, kde si vaši lidé mohou odsedět svých 8 hodin. Chcete, aby pro vás pracovali lidé, kteří vám věří a věří tomu, co děláte.

V rámci našich průzkumů spokojenosti a angažovanosti zaměstnanců jsme přišli na to, že některá témata se častěji opakují. Pojďme se na tyto body podívat, ať máte možnost pro jejich zlepšení. Co tedy zaměstnancům nejčastěji chybí?

Neztotožňují se s firemními hodnotami

Jsou všem opravdu známé vaše firemní hodnoty? Možná se vám to zdá jako samozřejmost, ale není tomu tak. Jak se s nimi tedy mohou vaši lidé ztotožnit? Pravidelně vaše hodnoty opakujte. Připomínejte vašim lidem, proč jsou důležití, jaká je vaše vize, a jak se vám ji díky jejich práci a angažovanosti daří postupně dosahovat.

Je důležité, abyste jim vysvětlili, proč konáte určité kroky a jaké jsou jejich důsledky. Buďte upřímní a otevření. Nezapomeňte průběžně vysvětlovat strategii vašim lidem na cestě k jejímu dosažení a důležitost i nezajímavých úkolů. Takový zaměstnanec, který se na vaší vizi chce podílet a vidí její smysl a tím pádem i smysl své práce, je to nejcennější, co můžete mít.

Nevidí prostor pro svůj rozvoj a vzdělávání

Největší rezervy mají firmy v této oblasti, protože ne všichni lidé vidí možnosti rozvoje a prostor pro seberealizaci. Necítí podporu v dosažení kariérního růstu a problémem je i fakt, že vlastně nevědí, co mohou pro kariérní růst udělat.  Není to ve firmách nic ojedinělého, i když máte pocit, že toto téma dostatečně probíráte na 1-2-1 setkáních. Hlavně berte na vědomí, že si vaši lidé svůj kariérní růst představují velmi individuálně.  Je to v podobě zvyšování odbornosti, povýšení, participace na strategii firmy? Podle toho nastavte individuální rozvojové plány. Hlavně o těchto možnostech komunikujte, ať jsou všem jasné a transparentní. Profesní rozvoj motivuje mnohem více než peníze.

Proto lidem pravidelně doporučujte workshopy a eventy, ne každý si totiž sám od sebe o účast řekne, i s pocitem, že na něco takového není v tuto chvíli čas a jsou jiné priority. Jenže taková změna denní rutiny je nakopne, osvěží mysl, a do práce se pak pustí s větším elánem. Sdílejte tipy na akce, na dobrou literaturu. Máte firemní knihovnu? Teď si ale říkáte: no jo, ale my na to nemáme rozpočet. Jenže pozor velmi často se ukázalo, že ti zaměstnanci, kteří uvažují o změně, by zůstali, pokud by se mohli dále rozvíjet a učit. Dejte všem prostor přijít s vlastními nápady. Motivujte je ke kreativitě. Co takhle uspořádat firemní hackathon? Ten totiž není jen záležitost pro IT, ale tento formát lze použít pro celou firmu, a zapojit se tak mohou všichni zaměstnanci.

Vyhoření  a ztrátě motivace zabráníte změnou prostředí. Nepomohla by třeba participace na jiném projektu, přesun na jinou pozici, nebo předávání zkušeností od seniorního kolegy třeba úplně z jiného týmu?

Zkuste otevřít interní kurzy. Věříme, že každý má dovednosti k předání,  které mohou být pro ostatní zajímavé i napříč obory. Zkuste je zapojit i do témat zdánlivě mimo pracovní svět. Interními kurzy můžete zlepšit i další oblast, která se v odpovědích vyskytla a to zlepšení komunikace a spolupráce mezi týmy. Zároveň tím ušetříte rozpočet na externí dodavatele.

Nevědí, jak vám to říct

Zdá se to jako velké překvapení, ale nejčastěji se jednalo o zkvalitnění komunikace o možnostech růstu a rozvoje. Ani to není tolik o tom, jak často se zaměstnanci komunikujete, ale jakým stylem se s nimi o jejich snech a pocitech v práci bavíte. Ptáte se na ty správné otázky? Pociťuje zaměstnanec vůči vám důvěru? Nejjednodušší, co můžete udělat, je vytvořit jednoduchý seznam s otázkami, kterých se bude držet každý vedoucí, ať máte jasnou strukturu. Zjistili jsme, že i když si na HR oddělení mysleli, že se manažeři na možnosti růstu pravidelně ptají, nebylo to tak, a ne každý tuto přímou konfrontaci otevíral. Je pochopitelné, že jak firma roste, není už tolik času na přímou komunikaci a prioritu dostává postupné nastavování procesů. Nezapomínejte při tom na lidi, kteří pro vás pracují.

Dalším problém, na který jsme narazili, je nedostatek komunikace mezi týmy a odděleními. Při interní komunikaci napříč firmou proto dbejte na to, aby se veškeré důležité informace dostaly ke všem zaměstnancům. Jakákoli společná aktivita mezi lidmi v práci dokáže pomoci vyřešit lecjaký zdánlivě neřešitelný problém. Nastavte proto týmové cíle. Zanalyzujte si, jaké používáte komunikační nástroje.

Nespoléhejte na to, že za vámi lidé sami přijdou a řeknou vám, proč jsou nespokojení s prací, a když už přijdou, nemusí se odvážit říct vám vše, co je trápí. Pokud se chcete dozvědět, jak s těmito tématy pracovat, ozvěte se nám.

Ve Splendid JOB pomáháme firmám stát se těmi nejlepšími zaměstnavateli, protože věříme, že si to vaši zaměstnanci zaslouží.

Podívejte se, co o nás říkají naši klienti.